آخرین خبرها
  موافقت مجلس با تعیین نرخ رجیستری تلفن همراه در لایحه بودجه
  استایل نوستالژیک آناهیتا درگاهی در اکران «طهران 57»؛ سفر به دهه‌ی 50!
  فعال شدن ثبت‌نام وام یارانه ای بازنشستگان تامین اجتماعی | وام بازنشستگان 50 میلیون تومان شد
  تصویری متفاوت از بازیگر «تاسیان»: مهسا حجازی وسط خیابان!
  دستورالعمل قیمت گذاری مونتاژی ها فعلا پر برجاست
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47174صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 16 آذر 1404 - 07:37

پشت پرده فاجعه «آلودگی هوا» در تهران


تهران سال‌ها است در حلقه دود، تراکم جمعیت و مصرف بی‌محابای انرژی گرفتار مانده است. محمود میرلوحی در گفت‌وگویی با اقتصادنیوز می‌گوید آلودگی پایتخت حاصل زنجیره‌ای از تصمیم‌های نگرفته و سیاست‌های اجرا‌نشده است که همه نهادهای دولتی تا خود شهرونداندر آن سهم دارند.

به نقل از اقتصادنیوز، تهران سال هاست نفس کم می آورد؛ شهری که هر زمستان در لایه ای از دود فرو می رود و هر تابستان زیر بار مصرف سرسام آور انرژی خم می شود. اما پرسش بنیادین همچنان پابرجاست: چه کسی مسئول این وضعیت است؟

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگویی صریح و بی پرده با اقتصادنیوز، به کالبدشکافی ده ها عامل ریشه ای از مهاجرت های کنترل نشده و توسعه نیافتگی استان ها تا فرسودگی ناوگان حمل ونقل، ناکامی در اجرای قانون هوای پاک، و اعتیاد گسترده شهر به بنزین و گاز، پرداخته و تأکید می کند که بحران آلودگی پایتخت نتیجه تصمیم هایی است که سال ها گرفته نشد.


اقتصادنیوز: تهران نفس ندارد و هیچ کس هم حاضر نیست مسئولیتش را بپذیرد. در میانه ی این سردرگمی نهادی، زهرا نژاد بهرام، عضو سابق شورای شهر تهران، اعلام کرد: بحران آلودگی هوا قبل از هر چیز، نتیجه بی عملی دولت و بی توجهی قانون گذاران است.

او با اشاره به درهم تنیدگی نقش دولت ها، نهادهای مسئول، صنایع، شهرداری ها و حتی الگوی مصرف شهروندان می گوید: در این وضعیت هیچ کس بی تقصیر نیست؛ تهران محصول مجموعه کوتاهی هایی است که همه ما در آن سهم داریم.

مشروح گفتگوی محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو سابق شورای شهر تهران را در اقتصادنیوز بخوانید.

****

*آقای میرلوحی! وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه کسی مسئول یا شاید متهم اصلی این شرایط است؟ با توجه به اینکه قانون هوای پاک وجود دارد، چرا هنوز نمی دانیم در اجرا چه وضعیتی دارد؟

واقعیت این است که علت وضع تهران یکی دوتا نیست. تهران شهری پرجاذبه است؛ موقعیتی جذاب، کوه ها، هوا، رودخانه های متعدد، طبیعت چشمگیر. من کوه های شمال تهران را تقریباً همگی را رفته ام؛ دارآباد و دیگر مسیرها. تهران بسیار مستعد و زیباست. اما مشکلات از زمانی شروع شد که جمعیت از ظرفیت شهر عبور کرد.

اینکه چرا تهران چنین شد و چرا کلان شهرها شکل گرفتند، به قبل از انقلاب نیز برمی گردد. برخی حوادثی مانند اصلاحات ارضی را هم مثال می زنند، هرچند سهم آن کمتر است، اما مسئله اصلی این بود که توسعه کشور همه جانبه و متوازن پیش نرفت. رشد جمعیت در دهه 60، جنگ، مشکلات غرب کشور، خشکسالی ها و در ادامه بی توجهی به توسعه متوازن باعث شد جمعیت به سمت شهرهای بزرگ و سپس به طور ویژه تهران حرکت کند.

امروز حدود 15 تا 20 درصد جمعیت کشور در همین هزار کیلومتر تهران و پیرامون آن زندگی می کنند. شهر تهران 700 کیلومتر وسعت دارد، در حالی که وسعت کشور یک میلیون و 647 هزار کیلومتر است. اما چرا 20 درصد جمعیت به همین نقطه آمده است؟ چرا بسیاری از مناطق کشور بی نصیب مانده اند؟ چرا کویرها رها شده اند؟ چرا سیستان وبلوچستان، کردستان، خوزستان و خراسان آن طور که باید توسعه پیدا نکردند؟ همین موضوعات موجب شد جمعیت از سراسر کشور به تهران سرازیر شود.

واقعیت های مهاجرت به پایتخت

شرق تهران خراسانی ها هستند، غرب تهران خلخالی و هشترودی. در کرج مدت ها نماینده ها لر و ترک بوده اند. این ها واقعیت مهاجرت است؛ توسعه در جای دیگر اتفاق نیفتاده و مردم ناچار به مهاجرت شده اند.

به موازات افزایش جمعیت، باید کارهای بزرگی انجام می شد، اما نشد. در همه شهرهای بزرگ دنیا ترافیک، مسکن، کیفیت زندگی و خودروها مشکل زا شده اند اما آنها برنامه ریزی کردند. از حفظ فضای سبز تا کاهش آلاینده ها. در کنوانسیون پاریس و دیگر نشست ها تأکید شد که سوخت های فسیلی باید کنار گذاشته شود. بسیاری کشورها خودروهایشان را هیبریدی و سپس برقی کردند. دولت ها سوبسید دادند، صنعت خودرو را تغییر دادند. اما ما در ایران این مسیر را نرفتیم.

توسعه حمل و نقل عمومی در تهران عقب افتاده است

*پس تهران در حوزه حمل ونقل و سوخت نیز از برنامه جهانی عقب مانده است و ...

کاملاً. یکی از اصول مهم، توسعه حمل ونقل عمومی بود. اما در تهران این کار عقب افتاده است. امروز کل کشور حدود 350 کیلومتر مترو دارد؛ در حالی که باید حداقل هزار کیلومتر می داشتیم. تهران 8 میلیون خودرو دارد. اگر نصف این ها هیبریدی یا برقی بودند، اتفاقات خوبی می افتاد. اما اکنون تعدادشان حتی به 2 درصد هم نمی رسد.

قوانین متعددی برای توسعه حمل ونقل عمومی وجود داشت، اما اجرا نشد. طبق قانون باید 50 درصد حمل ونقل تهران توسط مترو و اتوبوس انجام شود، اما اکنون فقط 11 یا 12 درصد است؛ به 15 درصد هم نمی رسد. یعنی یک سوم کار انجام شده و دو سوم عقب هستیم.

خودروی برقی تولید نمی کنیم. حتی واردات خودروهای برقی هم اولویت نیست. میلیون ها موتورسیکلت کاربراتوری در شهر تردد می کنند. کامیون های دیزلی فرسوده همچنان در شهر می چرخند، درحالی که نباید بیش از 10 درصد آنها زیر 10 سال عمر داشته باشند. اتوبوس ها قدیمی و فرسوده اند؛ برخی 20 تا 30 سال عمر دارند.

بنابراین پرسش اینکه چه کسی مقصر است؟ پاسخ واحد ندارد؛ کشور در توسعه دچار مسئله بوده است. چرا سیستان توسعه پیدا نکرد؟ چرا جنوب خلیج فارس رشد نکرد؟ چرا مهاجرت متوقف نشد؟

منابع آبی تهران جوابگوی این جمعیت نیست

*چگونه تمرکز جمعیت در تهران، باعث ضعف آمایش سرزمین و بحران منابع آب، در نهایت به تشدید آلودگی هوا منجر شده و ظرفیت زیست محیطی پایتخت را فروپاشیده است؟

منابع آب تهران جوابگوی این جمعیت نیست. ابتدا از چاه ها، سپس از سد کرج، بعد از سدهای دورتر مانند طالقان، و اکنون از چندین ساعت کیلومتر دورتر آب می آوریم. تهران امروز یک میلیارد و بیست میلیون مترمکعب آب مصرف می کند؛ یعنی یک درصد کل آب های تجدیدپذیر کشور را فقط یک هزارم وسعت کشور مصرف می کند! این یعنی تهران بیش از ظرفیت طبیعی خود بارگذاری شده است.

از نظر اقلیم نیز، تغییرات جهانی بارندگی را کاهش داده است. جنگل ها از بین رفته اند؛ رطوبت کم شده؛ شرایط باد و غبار تغییر کرده است. آلودگی از استان های دیگر نیز حرکت می کند و به تهران و حتی سمنان و اردبیل و گیلان می رسد.

*پس شما معتقدید همه سطوح حاکمیت و مردم در این وضعیت نقش دارند؟

بله. برنامه ها فقط روی کاغذ ماندند. مترو توسعه نیافت. اتوبوس ها فرسوده شدند. خودروهای ما پرمصرف و قدیمی اند. امروز تهران روزانه 20 میلیون لیتر از 120 میلیون لیتر بنزین مصرف کشور را مصرف می کند، یعنی یک ششم کل کشور فقط در این شهر مصرف می شود.

در زمستان ها، گاز مصرف خانگی به قدری بالا می رود که نیروگاه ها مجبور به مصرف مازوت می شوند. در تهران 4 میلیون واحد مسکونی وجود دارد و مصرف گاز آنها بسیار زیاد است.

اگر خودروها استاندارد جهانی داشتند، با یک سوم مصرف فعلی کار می کردند. اگر خودروها برقی بودند، اگر گرمایش با برق انجام می شد، اگر کامیون ها و اتوبوس ها برقی و نوسازی شده بودند، مصرف بنزینِ تهران از 20 میلیون به 10 میلیون لیتر می رسید.

اتوبوس هایی که جنوب شهر مردم را جابجا می کنند، برخی واقعاً 30 سال عمر دارند. وقتی اتوبوسی را روی تریلی می برند، از ظاهرش مشخص است که چقدر قدیمی است.

بنابراین وزارت صنعت، محیط زیست، شهرداری ها، وزارت کشور، دولت ها و مردم همگی در ایجاد این وضعیت نقش داشته اند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
موافقت مجلس با تعیین نرخ رجیستری تلفن همراه در لایحه بودجه
  موافقت مجلس با تعیین نرخ رجیستری تلفن همراه در لایحه بودجه
در جلسه علنی بعد از ظهر یکشنبه (16 خردادماه) مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی الزامات و احکام مورد نیاز قوانین بودجه‌های سنواتی (الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)،
استایل نوستالژیک آناهیتا درگاهی در اکران «طهران 57»؛ سفر به دهه‌ی 50!
  استایل نوستالژیک آناهیتا درگاهی در اکران «طهران 57»؛ سفر به دهه‌ی 50!
در شبی که سینما بوی نوستالژی گرفت، اکران ویژه‌ی فیلم «طهران 57» با حضور اهالی هنر برگزار شد. اما ستاره‌ی اصلی این مراسم، آناهیتا درگاهی، بازیگر توانمند سینما بود که با انتخابی هوشمندانه،
فعال شدن ثبت‌نام وام یارانه ای بازنشستگان تامین اجتماعی | وام بازنشستگان 50 میلیون تومان شد
  فعال شدن ثبت‌نام وام یارانه ای بازنشستگان تامین اجتماعی | وام بازنشستگان 50 میلیون تومان شد
ثبت‌نام وام 50 میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی در آذرماه آغاز می‌شود؛ شرایط و نحوه نام‌نویسی در گزارش فردا نیوز. وام بازنشستگان | در شرایطی که افزایش هزینه های معیشتی،
تصویری متفاوت از بازیگر «تاسیان»: مهسا حجازی وسط خیابان!
  تصویری متفاوت از بازیگر «تاسیان»: مهسا حجازی وسط خیابان!
مهسا حجازی، بازیگر جوان و آینده‌دار سینما و شبکه نمایش خانگی، با انتشار تصویری متفاوت از خود در خیابان، بار دیگر توجه مخاطبان و رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
پیش ‌بینی قیمت دلار دوشنبه 17 آذر ‍1404 / دلار در انتظار فتح قله‌های جدید!
  پیش ‌بینی قیمت دلار دوشنبه 17 آذر ‍1404 / دلار در انتظار فتح قله‌های جدید!
قیمت دلار روز دوشنبه، بار دیگر با شیب صعودی در کانال قیمتی جدید قرار گرفت و در کانال 123 هزار تومانی معامله شد. معامله‌گران معتقدند افزایش قیمت دلار نشان می‌دهد بازار ارز هنوز فاصله خود را با انتظارات تورمی پر نکرده و احتمال ادامه رشد در معاملات روزهای آتی نیز بالاست.
گرسنگی هوا؛ تجربه عجیب اما واقعی در اضطراب
  گرسنگی هوا؛ تجربه عجیب اما واقعی در اضطراب
«گرسنگی هوا» یکی از علائم رایج اما کمتر شناخته‌شده اضطراب است؛ احساسی که می‌تواند چرخه‌ای از اضطراب و تنگی نفس ایجاد کند اما با تکنیک‌های ساده قابل کنترل است.
نمایشگاه شگفتی‌ها؛ سگ‌های رباتیک با چهره میلیاردرهای فناوری + عکس
  نمایشگاه شگفتی‌ها؛ سگ‌های رباتیک با چهره میلیاردرهای فناوری + عکس
سگ‌های رباتیک با چهره‌ی ایلان ماسک و پیکاسو در گالری هنری قدم می‌زنند. پروژه‌ی جدید بیپل مرزهای هنر و فناوری را جابه‌جا کرده است.
تبریک قالیباف به قهرمانی تیم ملی تکواندو امید در جهان
  تبریک قالیباف به قهرمانی تیم ملی تکواندو امید در جهان
محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پیامی قهرمانی تیم ملی تکواندو امیدهای جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جهانی را که برای نخستین‌بار در تاریخ این رده سنی به دست آمده را تبریک گفت.
عراقچی تهران را به مقصد باکو ترک کرد
  عراقچی تهران را به مقصد باکو ترک کرد
سیدعباس عراقچی در این سفر با رییس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و برخی دیگر از مقام‌های ارشد این کشور دیدار و راجع به روابط دوجانبه تهران-باکو و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و تبادل نظر می‌کند.
پاسخ سخنگوی دولت به موضوع سیم‌کارت‌های سفید
  پاسخ سخنگوی دولت به موضوع سیم‌کارت‌های سفید
فاطمه مهاجرانی بعد از ظهر امروز یکشنبه شانزدهم آذر به مناسبت گرامی‌داشت روز دانشجو در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه یزد که با حضور پرازدحام دانشجویان در سالن دکتر جلیل شاهی این دانشگاه برگزار شد،
درآمدهای تهاتری شرکت‌های نفتی شفاف شد
  درآمدهای تهاتری شرکت‌های نفتی شفاف شد
نمایندگان مصوب کردند که سهم شرکت ملی نفت ایران و سایر شرکت‌های اکتشاف و تولید از منابع تهاتری در قالب یک ردیف مشخص برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مصوب شرکت‌های مذکور منظور شود.
تقابل 2 ستاره استقلال با ریکاردو ساپینتو
  تقابل 2 ستاره استقلال با ریکاردو ساپینتو
رستم آشورماتوف و جلال الدین ماشاریپوف در آینده‌ای نزدیک یک تقابل تمام عیار با ریکاردو ساپینتو خواهند داشت.
  پربیننده ترین اخبار       
  کالابرگ پنجم به دهک‌های 4 تا 7 رسید؛ زمان واریز اعلام شد
  عصبانیت ساپینتو از رفتار رامین رضاییان
  آماده زمستان واقعی شوید؛ دو هفته بارشی و سرد در راه ایران
  زمان واریز الفبایی حقوق بازنشستگان آذر 1404 | همسان سازی جدید در راه است؟
  خبر داغ؛ جهش حقوق بازنشستگان خانم از آذر | واریزی 5/5 میلیونی در فیش ها
  فروش فوری سایپا بدون قرعه‌کشی | ماشین 30 روزه تحویل می‌گیری
  افشاگری نماینده مجلس درباره بیماری خطرناک آقای رییس‌جمهور! +عکس
  ساعت رسمی تغییر می‌کند؟
  کارت‌های سوخت آزاد حذف شدند؛ شوک تازه به بازار سوخت
  پشت پرده اخراج رضاییان از استقلال
  قانون جدید مهریه شامل چه کسانی میشود؟
  از مونترال تا توکیو؛ داستان پرحاشیه رابطه کیتی پری و جاستین ترودو+تصویر
  بازار ارز در شوک؛ دلار به‌سوی 160 هزار تومان می‌تازد
  حضور مینیمال کندال جنر در مراسم «زنان شایسته» لورئال پاریس+عکس
  قیمت دلار امروز یکشنبه 16 آذر 1404 | دلار 123 هزار تومان را فتح کرد + جدول قیمت‌ها
  ادعای وزیر جنگ آمریکا علیه ایران
  ساپینتو برای رضاییان خط و نشان کشید: برای بازگشت به استقلال باید چهره‌ات را تغییر بدهی!
  پدر در زندان؛ پسر در سودای ریاست جمهوری
  دستور مهم پزشکیان درباره خط‌های سفید
  حکم اعدام محمدرضا غفاری اجرا شد
© شبکه خبری رونگار 1404

All rights reserved