آخرین خبرها
  حضور اسکیت‌بازان ایران در میان برترین‌های رنکینگ جهانی
  ملی‌پوش والیبال صربستان به تیم پیاتزا اضافه شد
  کاهش قیمت ارزها در بازار ارز تجاری/ قیمت دلار چند شد؟
  پرسپولیس، میزبان ایستا در هفته نخست لیگ برتر فوتبال بانوان
  فرصت ویژه | پیش‌فروش پراید با پیش‌پرداخت 233 میلیون
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22148صفحه نخست » اخبار مهمسه شنبه، 4 شهریور 1404 - 11:47

عروسک فرنگی لبوبو آینده کودکان را هدف گرفته!


دنیای کودکان بستر شکل گیری نخستین لایه‌های هویت فردی و اجتماعی انسان است. رسانه‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها نقشی کلیدی در ترسیم جهان خیالی و درونی‌سازی ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی برای کودکان ایفا می‌کنند.

جام جم نوشت: در ایران، شخصیت هایی مثل کلاه قرمزی یا عروسک های قصه های تابه تا یعنی زی زی گولو بخشی از خاطرات نسل دهه 60 و حتی پس از آن را ساخته و روایت های وطنی را با زبانی کودکانه و صمیمی به آنها منتقل کرده اند.

امسال با ورود شخصیت هایی، چون لبوبو ؛ عروسکی با چهره ای ناخوشایند و زشت که خاستگاه آن از هنگ کنگ و هنرمندی به نام کاسینگ لانگ می آید، معادله تغییر کرد. این شخصیت اولین بار در مجموعه هنری The Monsters معرفی شد و بعدها به محبوبیت جهانی دست یافت و به تولید انبوه تجاری دست یافت.

تولیدات انبوه این عروسک متأثر از مدل های غربی است و پس از آن شاهد تغییر الگوی مصرف و ذائقه کودکان ایرانی بودیم؛ چرا که موج جهانی برای خرید این عروسک به ایران هم رسید و تب آن در کشورمان بالا گرفت. پس از آن هر خانواده ای بر سر خرید این عروسک که قیمت زیادی هم دارد؛ دچار مشکل شد. از یک سو پدر و مادر قصد دارند که دل کودک خود را به دست بیاورند و از سوی دیگر قیمت غیرقابل توجیه آن باری روی دوش آنها می گذارد. وجه دیگر این ماجرا سازگار نبودن شکل و ظاهر این عروسک با فرهنگ ایران است که به تهاجم فرهنگی و مصرف گرایی کودکان منجر می شود.

عروسک و انتقال پیام فرهنگی

عروسک ها هرچند در ظاهر وسیله ای ساده برای سرگرمی کودکانند، ولی درواقع حامل پیام هایی عمیق درباره زیبایی، هویت، ارتباطات انسانی و حتی ارزش های اجتماعی هستند. عروسکی که به کودک عرضه می شود، ضمن سرگرمی، الگوی نگاه او به جهان را شکل می دهد. فرم ظاهری، رنگ ها، جنسیت و حتی نام عروسک هرکدام پیامی فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد. به همین دلیل، جوامع پیش رو برای طراحی و معرفی عروسک های ملی سرمایه گذاری جدی می کنند تا کودکان همزمان با بازی، به نوعی آموزش غیرمستقیم هویت فرهنگی خود را هم دریافت کنند.

کلاه قرمزی؛ اسطوره مدرن کودک ایرانی

ظهور کلاه قرمزی در دهه 70 نقطه عطفی در تاریخ رسانه کودک در ایران بود. کلاه قرمزی نه یک عروسک، بلکه آینه ای از کودک ایرانی بود: معصوم، بازیگوش، پرحرف، کنجکاو و گاهی نافرمان. در کنار او شخصیت هایی، چون پسرخاله، فامیل دور یا پسرعمه زا هرکدام طیفی از ویژگی های اجتماعی ایرانیان را بازتاب می دادند. مخاطب کودک علاوه بر خنده و سرگرمی، خود را در این شخصیت ها می دید و در قالب داستان ها، مفاهیمی، چون دوستی، احترام، مسئولیت پذیری، خطا کردن و جبران آن را یاد می گرفت. ویژگی مهم کلاه قرمزی این بود که هیچ نسبتی با بُعد صرفا تجاری و مصرف گرایانه نداشت. کودک ایرانی کلاه قرمزی را در تلویزیون می دید، با او حرف می زد، درباره اش نقاشی می کشید و قصه اش را برای دوستانش بازگو می کرد، اما اصراری برای خرید عروسک فیزیکی او وجود نداشت و حتی اگر داشت، آن عروسک بیشتر جایگاهی نمادین داشت تا یک کالای پرزرق و برق مصرفی.

قصه های تابه تا؛ محور خلاقیت و تخیل

هم لبوبو و هم زی زی گولو از مجموعه قصه های تابه تا دو شخصیت خیالی و فانتزی هستند که با این که در دهه 70 در مقطعی کیف یا صنایع فرهنگی زی زی گولو هم ساخته شد، اما نتوانست ادامه دار باشد. مسأله ما همواره همین است که نتوانستیم صنایع فرهنگی مربوط به آن عروسک را پس از محبوبیت آن شخصیت در رسانه های جمعی ادامه دهیم. البته لبوبو هم یک تب است که زود به عرق سرد می نشیند، اما سودی که تولیدکننده آن در این فاصله برده، غیرقابل انکار است. زی زی گولو در دهه 70 دنیایی فانتزی و پر از جادو را برای کودکان ترسیم کرد که در عین حال ساده بود. تفاوت مهم این آثار با تولیدات خارجی در این بود که از دل زیست جهان ایرانی آمده بودند.

چهره مصرف گرایی و تهاجم فرهنگی با لبوبو

لبوبو به عنوان عروسکی که امسال وارد بازار اسباب بازی ایران شد، نمونه ای بارز از الگوهای وارداتی است که بیشتر از محتوای فرهنگی، بر جنبه های بازاری و مصرفی تأکید دارد. در معیار عرضه جهانی این عروسک با ظاهر عجیب، رنگ آمیزی های مختلف، مشخص نبودن داخل بسته و رازگونه بودنش و امکان خرید تنها یک عدد از آن با کارت شناسایی موجب شد، تب خرید لبوبو در جهان بالا بگیرد و به ایران هم برسد که البته در ایران صفی برای خرید نیست. در این میان، سؤالی مطرح می شود که چرا کودکان و حتی خانواده ها باید جیب خود را با خرید یک عروسک که داخل آن مشخص نیست و ریخت جالبی هم ندارد، خالی کنند؟... واقعیت آن است که لبوبو بخشی از زنجیره جهانی کالاهای فرهنگی است که هدف اصلی آن تحریک مصرف است. این عروسک با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و فروشگاه ها، کودک را با میل به داشتن و خرید پیوند می دهد. خلاف کلاه قرمزی یا زی زی گولو که داستان و هویت داشتند، هویت لبوبو نه در روایت فرهنگی که در مالکیت کالا معنا پیدا می کند.

تهاجم فرهنگی و استعمار نرم

تهاجم فرهنگی تنها در این صورت اتفاق نمی افتد که جنگ آشکار یا حذف کامل فرهنگ بومی اتفاق بیفتد؛ بلکه می تواند از راه نفوذ نرم و آرام به وقوع بپیوندد. عرضه عروسک هایی مانند لبوبو یا باربی، در کنار انبوه انیمیشن ها و محصولات تصویری خارجی، به مرور ارزش های خاصی را در ذهن کودکان مثل زیبایی در قالب استانداردهای غربی، شادی در گرو مصرف بیشتر و هویت داشتن در گرو خرید و برخورداری از یک محصول را نهادینه می کند. این فرآیند به تدریج هویت فرهنگی کودکان ایرانی را تضعیف و جایگزین می کند.

تفاوت های فرهنگی عروسک ایرانی و فرنگی

شخصیت عروسک های ایرانی در بستر داستان های تصویری معنا پیدا می کردند، در حالی که لبوبو بیشتر از راه تبلیغ کالا به کودکان معرفی شد. کلاه قرمزی بخشی از فرهنگ عمومی ایرانی بود و در تکه کلام بچه ها و بزرگ ترهای دهه 70 در مراسم ها و گفت وگوهای روزمره حضوری پررنگ داشت، اما لبوبو وصله ناجوری است که هیچ پیشینه فرهنگی یا بومی خاصی هم ندارد. زی زی گولو در قصه های تابه تا در عین سرگرمی درس هایی درباره دوستی یا اخلاق به کودکان می آموخت، اما لبوبو بیش از هر چیز روی خرید و داشتن صرف تکیه می کند.

نسلی که هویتش را در داشتن وسیله جست وجو می کند

یکی از پیامدهای ورود کالاهای فرهنگی جهانی که هیچ نوع پیوست فرهنگی و نسبتی با ما ندارند، پرورش نسلی است که هویت خود را با برندها و اشیا تعریف می کند. کودک امروز با لبوبو یا باربی نه تنها بازی می کند، بلکه احساس می کند داشتن آن نشانه ای از موقعیت اجتماعی یا به روز بودن است؛ این روند از سنین پایین وابستگی روانی به کالا ایجاد می کند و فرهنگ مصرف گرایی را بازتولید می کند. تفاوت بزرگ در اینجاست که کلاه قرمزی برای همه بود؛ بدون نیاز به خرید و تمایز طبقاتی، اما لبوبو تنها برای کسانی است که توان خرید آن را دارند. واقعیت این است در دهه های گذشته کودکان کلاه قرمزی را در تلویزیون می دیدند و امروز بر تعداد این رسانه ها افزوده شده و شبکه های اجتماعی و تبلیغات برخط بازاری بزرگ در ترویج عروسک هایی مثل لبوبو تأثیر دارند. کودکان در این فضا با تصاویر پرزرق و برق، بسته بندی های بی نقص و روایت های تبلیغاتی مواجه و مسخ خرید کالایی می شوند که هیچ پشتوانه فرهنگی ندارد و در این زمینه والدین با قوانین مشخص تربیتی می توانند نقش مهمی برای نخریدن آن داشته باشند.

ضرورت بازآفرینی عروسک های ایرانی

در پایان، گرچه قیاس تولید عروسک ایرانی و رواج آن در بازار جهانی مع الفارغ است و ایرانی ها از لحاظ مواد اولیه تولید عروسک به دلایل تحریم های وارد شده، دچار مشکل هستند، اما برای مقابله با پیامدهای مصرف گرایی و تهاجم فرهنگی، لازم است بازآفرینی عروسک های بومی به شکل جدی دنبال شود. این عروسک ها میراثی ارزشمندند، اما نسل جدید نیازمند روایت های تازه و عروسک های جدیدی هستیم که از دل فرهنگ ایرانی برخاسته اند و در عین حال با زبان رسانه مدرن نیز سازگار باشند. عروسکی که هم سرگرم کننده باشد، هم مصرفی نباشد و هم ارزش های فرهنگی را بازتاب دهد. تجربه نشان داده عروسکی مانند جناب خان توانسته با زبان جنوبی خود طیف گسترده ای از مردم را با خود همراه کند و می توان به تجاری سازی آن با گذر از تمام مجوزهای لازم فکر کرد. همچنین استفاده از فناوری های نو، تولید انیمیشن های جذاب، همراه کردن اسباب بازی با داستان و تعامل چندرسانه ای می تواند جذابیت های داخلی را افزایش دهد.

انتهای پیام​

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
حضور اسکیت‌بازان ایران در میان برترین‌های رنکینگ جهانی
  حضور اسکیت‌بازان ایران در میان برترین‌های رنکینگ جهانی
ملی‌پوشان اسکیت اینلاین فری‌استایل ایران در رنکینگ جهانی صعود کردند.
ملی‌پوش والیبال صربستان به تیم پیاتزا اضافه شد
  ملی‌پوش والیبال صربستان به تیم پیاتزا اضافه شد
باشگاه آلیانتس میلان از جذب نمانیا ماشولوویچ، یکی از مدافعان میانی تیم ملی والیبال صربستان خبر داد.
تصویر جالب از قدیمی‌ترین نسخه تلفن همراه در دستان دختر جوان در سال 1973+ عکس
  تصویر جالب از قدیمی‌ترین نسخه تلفن همراه در دستان دختر جوان در سال 1973+ عکس
قدیمی‌ترین گوشی موبایلی که به‌خاطر می‌آورید چیست؟ تصویری دیدنی از اولین نسل‌های موبایل، سال 1973 را ببینید.
70 هزار نفر در نقش جهان؛ حاشیه‌ها هم بخشی از فوتباله!
  70 هزار نفر در نقش جهان؛ حاشیه‌ها هم بخشی از فوتباله!
بودن بخشی از حواشی در فوتبال به دلیل گستردگی آن بوده و طبیعی است.
بودجه لازم برای رهن آپارتمان 80 متری در 4 شهر حومه تهران
  بودجه لازم برای رهن آپارتمان 80 متری در 4 شهر حومه تهران
بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای رهن کامل یک واحد 80 متری، دوخوابه و نوساز، مستأجران در پرند از 250 میلیون تومان، در پردیس حدود 400 تا 450 میلیون تومان،
عروسک فرنگی لبوبو آینده کودکان را هدف گرفته!
  عروسک فرنگی لبوبو آینده کودکان را هدف گرفته!
دنیای کودکان بستر شکل گیری نخستین لایه‌های هویت فردی و اجتماعی انسان است. رسانه‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها نقشی کلیدی در ترسیم جهان خیالی و درونی‌سازی ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی برای کودکان ایفا می‌کنند.
استایل خاص بازیگران ایرانی در اکران یک فیلم جدید+ فیلم
  استایل خاص بازیگران ایرانی در اکران یک فیلم جدید+ فیلم
⁨ حضور مریم معصومی، نفیسه روشن، سامان صفاری و مرتضی تقی‌زاده در حاشیه اکران فیلم «تابستانی که برف آمد» در فضای مجازی پر بازدید شد.
رکورد جهانی طولانی‌ترین پرواز به دست پهپاد آمریکایی شکست+ جزییات
  رکورد جهانی طولانی‌ترین پرواز به دست پهپاد آمریکایی شکست+ جزییات
یک پهپاد ساخت آمریکا رکورد جهانی گینس را برای طولانی‌ترین پرواز شکست. این پهپاد موسوم به Q12 می‌تواند برای اهداف تحویل بسته، کشاورزی یا حتی آتش‌نشانی استفاده شود.
تهدید جدید ترامپ برای چین؛ اعمال تعرفه 200 درصدی!
  تهدید جدید ترامپ برای چین؛ اعمال تعرفه 200 درصدی!
ترامپ، تهدید کرد در صورت عدم صادرات مواد معدنی کمیاب چین به آمریکا، تعرفه‌های 200 درصدی بر این کشور اعمال می‌کند.
افشاگری شاهرخ استخری از ماشین های لاکچری سیاوش خیرابی + فیلم
  افشاگری شاهرخ استخری از ماشین های لاکچری سیاوش خیرابی + فیلم
شاهرخ استخری بالاخره راز ماشین های گران قیمت سیاوش خیرابی در زمان سریال دلنوازان را فاش کرد.
آغاز قدرتمند آلکاراس در تنیس آزاد آمریکا 2025
  آغاز قدرتمند آلکاراس در تنیس آزاد آمریکا 2025
کارلوس آلکاراس، تنیسور اسپانیایی و نفر دوم جهان در نخستین دیدار خود در مسابقات تنیس آزاد آمریکا 2025 با نتیجه سه بر صفر ریلی اوپلکا را شکست داد و به دور دوم راه یافت.
بمب خبری یارانه‌ها | لیست جدید حذف یارانه نقدی فاش شد
  بمب خبری یارانه‌ها | لیست جدید حذف یارانه نقدی فاش شد
یارانه سه میلیون نفر در مرداد 1404 قطع شد، اما هنوز دهک‌های 8 و 9 در صف حذف هستند. جزییات حذف 18 میلیون نفر، اعتراض به قطع یارانه و نحوه پیگیری دهک‌بندی را اینجا بخوانید یارانه نقدی سه میلیون نفر در مرداد قطع شد،
  پربیننده ترین اخبار       
  رونمایی پرسپولیس از دو خرید خارجی
  ایرانیان 1700 سال با این بنا در یزد، امنیت را بازتعریف کردند! + فیلم
  نفیسه روشن خبر از عاشق شدنش داد+ عکس
  آخرین قیمت پژو، شاهین، کوییک، تارا و دنا
  فرو رفتن چاقو در جمجمه دختر سه‌ساله‌+ فیلم
  ترکیب احتمالی استقلال مقابل ذوب‌آهن
  خوشحالی در اردوی استقلال؛ دو مدافع کلیدی از قید سربازی رها شدند!
  استرالیا سفیر ایران را اخراج و سفارتش در تهران را تعلیق کرد
  پیروزی دراماتیک لیورپول در خانه نیوکاسل
  قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز 4 شهریورماه 1404
  بهترین نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه!
  از آبی به آبی: داستان پرحاشیه عیسی آل‌کثیر و انتقالش به ملوان
  سندروم زبان‌های بی‌قرار
  هواپیمای هسته‌ای آمریکا بیخ گوش ایران
  عقاب آسیا در آسمان‌های دور: پیامی ویژه برای پرسپولیس!
  شروع مقتدرانه اینترِ کیوو بدون طارمی؛ بریس تورام
  پرداخت معوقات حقوق فروردین از این تاریخ
  کنعانی‌زادگان: باید در آزادی بازی کنیم حتی با 2 هزار هوادار/ شکاری: حق‌مان بُرد بود
  از بالا باید بگویند درویش بماند یا برود
  یارانه‌ چه کسانی این ماه قطع شد؟
© شبکه خبری رونگار 1404

All rights reserved