آخرین خبرها
  نتایج حراج سکه اعلام شد | قیمت‌ها از ربع تا تمام سکه اعلام شد
  کارگردان «ناتوردشت»: سال 1404 را باید سال سینمای اجتماعی بنامیم
  عارف با خانواده فرماندهان و دانشمندان شهید در جنگ 12 روزه دیدار کرد
  پاسخ وزیر به اعتراضات داوطلبان آزمون استخدامی
  زمان برگزاری نشست شورای حکام آژانس/ افزایش اورانیوم 60 درصدی ایران
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24684صفحه نخست » آخرین اخبار    پنجشنبه، 13 شهریور 1404 - 08:15

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟


جنوب، شرق - غرب، زنگزور، خلیج فارس - مدیترانه، چابهار، جاده توسعه عراق، آی‌مک، لاجورد و ترانس‌خزر ایستاده‌ است؛

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل، حسن شکوهی نسب: ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود در قلب اوراسیا و در مجاورت آبراه‌های حیاتی جهان، همواره نقطه تلاقی مسیرهای بازرگانی و ترانزیتی بوده است. در شرایطی که رقابت جهانی برای شکل‌دهی به شبکه‌های حمل‌ونقل و انرژی شدت گرفته، ایران در برابر مجموعه‌ای از فرصت‌ها و چالش‌ها قرار دارد که می‌تواند آینده اقتصادی و ژئوپلیتیکی کشور را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه دست‌کم 9 کریدور منطقه‌ای و بین‌المللی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با موقعیت ایران گره خورده‌اند که عبارتند از کریدور شمال - جنوب (INSTC)، کریدور شرق - غرب (کمربند و جاده چین)، کریدور قفقاز و زنگزور، کریدور خلیج فارس - مدیترانه، کریدور افغانستان–ایران–آسیای مرکزی (چابهار)، کریدور جاده توسعه عراق (Development Road)، کریدور آی‌مک (IMEC)، کریدور لاجورد (Lapis Lazuli) و کریدور ترانس‌خزر (Middle Corridor).

هر یک از این کریدورها به‌نوعی بیانگر میدان رقابت ژئوپلیتیکی و اقتصادی است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. برخی از این مسیرها فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه و ارتقای نقش ترانزیتی ایجاد می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر با هدف کاهش یا حذف نقش ایران طراحی شده‌اند. در نتیجه، بررسی دقیق این کریدورهای مذکور و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن‌ها، ضرورتی حیاتی برای سیاست‌گذاری کلان کشور به شمار می‌رود.

کریدور شمال - جنوب

کریدور شمال - جنوب (INSTC) که هند را از طریق ایران به روسیه و اروپا متصل می‌کند، هم‌اکنون در مرکز توجه سیاست خارجی و ترانزیتی ایران قرار گرفته است. ایران و روسیه در سال جاری به‌طور مشترک هدف ثبت حدود 10 میلیون تُن ترانزیت کالا از طریق این مسیر را دنبال می‌کنند.

در کنار این، حجم ترانزیت فعلی کریدور شمال - جنوب در سال 2024، با رشدی نزدیک به 19 درصدی به حدود 26.9 میلیون تُن رسید که پیشرفتی قابل توجه در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به حساب می‌آید. این اتفاقات نشان می‌دهند که مسیر کریدور شمال - جنوب نه تنها به‌عنوان یک راهبرد اقتصادی، بلکه به‌صورت نشانه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای فوق‌العاده اهمیت یافته است.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

در کنار آمار، تحولات سیاسی و دیپلماتیک نیز این مسیر را برجسته کرده‌اند. نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) در چین که با شرکت رییس‌جمهور ایران همراه بود، نشان داد ایران تا چه اندازه می‌خواهد در همکاری‌های منطقه‌ای نقش‌آفرینی و از این مسیر به‌عنوان ابزار پیوند سیاسی با کشورهای عضو از جمله چین و روسیه استفاده کند. علاوه بر این، نخستین مرحله ارسال قطار باربری از چین به ایران در اوایل سال جاری، به نشانه جدیت کشورهای شرقی در استفاده از راه‌آهن به‌عنوان جایگزین مسیرهای سنتی دریایی بوده است. این نشانه‌ها همگی مؤید نقشی است که ایران در کریدور شمال - جنوب دارد و می‌تواند با مانور دیپلماتیک و تسریع در توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری، حضور خود را در این کریدور تثبیت کند.

کریدور شرق - غرب (کمربند و جاده چین)

کریدور شرق - غرب که بخش مهمی از ابتکار کمربند و جاده چین محسوب می‌شود، نقشی اساسی در اتصال شرق آسیا به اروپا دارد و ایران در نقطه کانونی این مسیر قرار گرفته است. راه‌آهن چین - ایران که در سال جاری به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تازه‌ای برای ترانزیت ایجاد کرده و کشورهای آسیای مرکزی را به بنادر جنوبی ایران وصل می‌کند. این موضوع به‌ویژه برای چین اهمیت دارد زیرا وابستگی مسیرهای تجاری‌اش به تنگه‌های دریایی آسیب‌پذیر مانند مالاکا و سوئز را کاهش می‌دهد.

برای ایران نیز حضور فعال در این کریدور به معنای جذب سرمایه‌گذاری چینی، توسعه زیرساخت‌های ریلی و افزایش صادرات غیرنفتی است. به همین دلیل، مقامات کشورمان در ماه‌های اخیر چندین نشست مشترک با هیئت‌های اقتصادی چین و قزاقستان برگزار کرده‌اند تا چارچوب همکاری‌های بلندمدت را مشخص کنند.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

با این حال، این کریدور نیز با تهدیدها و رقابت‌های ژئوپلیتیکی همراه است. چین به‌صورت هم‌زمان بر مسیرهای جایگزین از طریق قفقاز و ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند تا در صورت افزایش فشارهای غرب یا تشدید تحریم‌ها علیه ایران، وابستگی‌اش به مسیر ایران کاهش یابد. همچنین، ناامنی‌های منطقه‌ای و نیاز فوری به سرمایه‌گذاری کلان در خطوط ریلی و لجستیک داخلی ایران، خطر عقب‌ماندن کشور از این رقابت را افزایش داده است. به‌ویژه با سرعتی که ترکیه و جمهوری آذربایجان در توسعه کریدور میانی (ترانس‌خزر) پیش می‌روند، ایران ناگزیر سیاست‌گذاری فعال است تا تضمین کند که بخش عمده‌ای از بار چین به اروپا نه از مسیرهای رقیب بلکه از خاک ایران عبور کند.

کریدور قفقاز و زنگزور

کریدور قفقاز و زنگزور که قرار است سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان را از طریق خاک ارمنستان به نخجوان متصل کند، به یکی از حساس‌ترین موضوعات ژئوپلیتیکی منطقه تبدیل شده است. این کریدور عملاً ساختار مرزهای قفقاز جنوبی را بازتعریف می‌کند و بر موازنه قدرت میان سه بازیگر اصلی یعنی ایران، ترکیه و روسیه اثر مستقیم می‌گذارد. ترکیه و آذربایجان این مسیر را به‌عنوان «کریدور تورانی» می‌بینند که می‌تواند زنجیره‌ای از پیوندهای جغرافیایی و فرهنگی ترک‌زبانان را از آنکارا تا آسیای مرکزی برقرار کند. از نگاه باکو، این کریدور ابزار تثبیت دستاوردهای جنگ قره‌باغ و تضمین اتصال اقتصادی - سیاسی به نخجوان و فراتر از آن ترکیه است.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

در مقابل، ایران و ارمنستان با دیده تردید و تهدید به این طرح نگاه می‌کنند زیرا دسترسی زمینی ایران به ارمنستان و حوزه قفقاز محدود می‌شود. افزون بر این، ورود آمریکا و اتحادیه اروپا به موضوع زنگزور و تلاش آن‌ها برای حضور امنیتی و اقتصادی در منطقه، برای ایران به عنوان کشوری که همواره تحت تحریم‌های ظالمانه و فشارهای سیاسی و اقتصادی واشنگتن و متحدان اروپایی آن قرار داشته، خوشایند نیست.

از نگاه ناظران، ایران با تکیه بر موقعیت جغرافیایی‌اش قادر است مسیرهای جایگزین یا مکملی پیشنهاد دهد که نه تنها دسترسی ارمنستان به جهان بیرون را حفظ کند، بلکه جایگاه ایران را نیز در شبکه ارتباطی منطقه‌ای ارتقا بخشد. از سوی دیگر، حضور فعال ایران در این پرونده به تهران امکان می‌دهد تا از یک‌سو با ایروان روابط اقتصادی و امنیتی عمیق‌تری ایجاد کند و از سوی دیگر با باکو و آنکارا گفت‌وگوهایی مبتنی بر منافع مشترک در حوزه انرژی، تجارت و ترانزیت داشته باشد. اگر ایران بتواند در این بازی پیچیده چندلایه، راهبرد «تثبیت حضور» را در پیش بگیرد، نه‌تنها از تهدیدهای احتمالی کریدور زنگزور مصون می‌ماند، بلکه می‌تواند آن را به ابزاری برای تقویت نقش منطقه‌ای خود در قفقاز تبدیل کند.

کریدور خلیج فارس–مدیترانه

کریدور خلیج فارس - مدیترانه از مسیر ایران، عراق، سوریه، لبنان تعریف می‌شود و در صورت تحقق، می‌تواند جایگاهی مهم برای ایران در دسترسی مستقیم به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی ایجاد کند. این طرح در نگاه راهبردی برای تهران جذاب است، زیرا بخشی از وابستگی به تنگه هرمز و مسیرهای دریایی طولانی را کاهش داده و بستر جدیدی برای صادرات غیرنفتی فراهم می‌کند. همچنین، این مسیر می‌تواند در بازسازی عراق و سوریه نقشی محوری ایفا کند و همکاری‌های اقتصادی چندجانبه میان تهران، بغداد و دمشق را گسترش دهد.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

با این حال، تحولات اخیر در سوریه از جمله تغییر ساختار قدرت پس از کنار رفتن بشار اسد و تکیه جولانی بر مسند قدرت و نیز حملات مداوم رژیم صهیونیستی و مداخله این رژیم در مسائل داخلی سوریه شرایط را پیچیده‌تر کرده است. فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان مانعی جدی برای عملیاتی شدن این کریدور باقی مانده است. بنابراین، این مسیر نه یک پروژه غیرممکن، بلکه طرحی بلندمدت و پرچالش است که برای تحقق آن، ایران باید همزمان از ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی خود بهره ببرد تا حضورش در بازآرایی منطقه‌ای تثبیت شود.

کریدور افغانستان - ایران - آسیای مرکزی (چابهار)

کریدور افغانستان - ایران - آسیای مرکزی که محور اصلی آن بندر چابهار است، یکی از مهم‌ترین طرح‌های ترانزیتی ایران برای اتصال شرق کشور به شبکه تجارت جهانی به شمار می‌رود. این کریدور به افغانستان - که محصور در خشکی است - امکان می‌دهد از طریق خاک ایران به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند. همچنین، هند به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی پروژه چابهار، از این مسیر برای رقابت با بندر گوادر پاکستان و دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی استفاده می‌کند. از نگاه ایران، توسعه بندر چابهار نه‌تنها باعث رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان می‌شود، بلکه موقعیت ژئوپلیتیکی کشور را در تعامل با آسیای جنوبی و مرکزی تقویت می‌کند.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

با این وجود، موانع قابل توجهی پیش روی این کریدور قرار دارد. بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و رقابت شدید چین و پاکستان بر سر توسعه بندر گوادر، روند عملیاتی شدن کامل این مسیر را کند کرده است. همچنین، برای تحقق کامل این کریدور، تکمیل خط‌آهن چابهار - زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی شمال - جنوب ایران ضروری است. در شرایط فعلی، این کریدور بیشتر به‌عنوان یک پروژه استراتژیک بلندمدت مطرح است اما در صورت جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و بهبود ثبات منطقه‌ای، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های ترانزیتی ایران و آسیای جنوبی تبدیل شود.

کریدور جاده توسعه عراق

کریدور جاده توسعه عراق که با نام Development Road)) شناخته می‌شود، طرحی استراتژیک از سوی بغداد برای تبدیل کشور عراق به حلقه اتصال خلیج فارس به اروپا از طریق ترکیه است. این پروژه از بندر فاو در جنوب عراق آغاز می‌شود، از مسیرهای ریلی و جاده‌ای عراق عبور می‌کند و در مرز ترکیه به شبکه حمل‌ونقل اروپا متصل می‌شود. عراق این طرح را به‌عنوان «پل جدید ابریشم» خود معرفی کرده و امیدوار است با سرمایه‌گذاری در این مسیر، جایگاه ترانزیتی‌اش را در منطقه تقویت کند.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

با این حال، این پروژه با چالش‌های مهمی روبه‌رو است؛ نخست آنکه زیرساخت‌های عراق برای چنین طرح عظیمی هنوز به‌طور کامل آماده نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی سنگین دارد. دوم، رقابت‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند مسیر تکمیل پروژه را پیچیده کند؛ به‌ویژه اینکه ترکیه علاقه‌مند است نقش اصلی را در مدیریت این کریدور ایفا کند و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به‌دنبال نفوذ در آن هستند.

برای ایران، این کریدور هم تهدید و هم فرصت است؛ تهدید از این نظر که ممکن است بخشی از بار ترانزیتی خلیج فارس به‌جای عبور از خاک ایران، مستقیماً از عراق به اروپا منتقل شود و فرصت از این جهت که ایران می‌تواند با اتصال مرزهای خود به مسیر اصلی جاده توسعه، سهمی از این ترانزیت را به دست آورد.

ایران اگر بخواهد از کنار گذاشته شدن در این مسیر جلوگیری کند، باید با دیپلماسی فعال و همکاری مرزی، خود را به‌عنوان یک شریک مکمل معرفی کند. در غیر این صورت، جاده توسعه عراق می‌تواند به یک مسیر جایگزین جدی برای عبور کالا از خلیج فارس به اروپا بدل شود که نقش ایران را در ترانزیت منطقه کاهش می‌دهد.

کریدور آی‌مک

کریدور آی‌مک (IMEC – India–Middle East–Europe Corridor) در سال 2023 به‌عنوان یکی از ابتکارات مهم گروه 20 معرفی شد و هدف آن اتصال هند به اروپا از طریق خاورمیانه است. مسیر اصلی این کریدور از هند آغاز شده، از راه‌های دریایی به امارات و عربستان می‌رسد، سپس از طریق شبکه‌های ریلی به اردن و اراضی اشغالی متصل می‌شود و در نهایت از بنادر مدیترانه به اروپا راه پیدا می‌کند. طراحی این پروژه به‌طور آشکار با هدف کاهش نقش ایران و دور زدن بندر چابهار انجام گرفته است. آمریکا و اتحادیه اروپا به‌دنبال تقویت این طرح هستند تا هم هند را به‌عنوان شریک اصلی در زنجیره تأمین غرب نگه دارند و هم مسیرهای ترانزیتی تحت کنترل چین و ایران را محدود کنند.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

برای ایران، این کریدور بیش از آنکه یک فرصت باشد، یک تهدید ژئوپلیتیکی محسوب می‌شود. حضور رژیم صهیونیستی به‌عنوان حلقه کلیدی در این مسیر، عملاً امکان مشارکت مستقیم ایران را از بین می‌برد. با این حال، شرایط ژئوپلیتیکی منطقه می‌تواند آینده آی‌مک را دستخوش تغییر کند. اگر در سال‌های آینده تحولات سیاسی باعث بازتعریف روابط منطقه‌ای شود، ایران می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم یا با نقش مکمل (مثلاً از طریق اتصال به بنادر امارات یا پیوندهای فرعی به عراق و سوریه) سهمی در این مسیر داشته باشد. در غیر این صورت، آی‌مک رقیبی جدی برای مسیرهای ایران باقی خواهد ماند و تهران ناچار است با تقویت کریدورهای جایگزین مانند شمال - جنوب و چابهار، اثرات منفی این پروژه را کاهش دهد.

کریدور لاجورد

کریدور لاجورد (Lapis Lazuli) با هدف اتصال افغانستان به اروپا طراحی شده و نام خود را از سنگ لاجورد افغانستان گرفته که قرن‌ها به بازارهای جهانی صادر می‌شد. این مسیر از شهر هرات آغاز شده، به ترکمنستان می‌رود و از طریق دریای خزر به آذربایجان، سپس گرجستان و در نهایت ترکیه متصل می‌شود. مقصد نهایی آن نیز بنادر دریای سیاه و بازارهای اروپایی است. این کریدور برای افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا نخستین مسیر رسمی است که این کشور محصور در خشکی را به اروپا متصل می‌کند. برای کشورهای میانه راه مانند ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان نیز فرصتی برای تقویت نقش ترانزیتی و جذب سرمایه‌گذاری فراهم می‌آورد.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

اما برای ایران، کریدور لاجورد بیشتر وجه رقابتی دارد تا فرصتی؛ چرا که در طراحی آن، مسیر ایران عمداً کنار گذاشته شده و افغانستان کالاهای صادراتی خود را از طریق کشورهای دیگر به اروپا می‌رساند. البته ایران می‌تواند از طریق اتصال فرعی هرات به مشهد یا از طریق مرز دوغارون، خود را به این مسیر متصل و نقش مکملی در حمل‌ونقل منطقه ایفا کند. در غیر این صورت، توسعه کریدور لاجورد باعث کاهش اهمیت ایران در تجارت افغانستان با اروپا خواهد شد. به همین دلیل، ایران ناچار است با تمرکز بر چابهار و ایجاد خطوط ارتباطی مطمئن تر با افغانستان، جایگزینی مؤثر برای مسیر لاجورد ارائه دهد تا از حذف تدریجی خود در ترانزیت شرق - غرب جلوگیری کند.

کریدور ترانس‌خزر

کریدور ترانس‌خزر (Middle Corridor / Trans-Caspian) که با نام «کریدور میانی» نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسیرهای جایگزین برای اتصال چین و آسیای مرکزی به اروپا است. این مسیر از چین آغاز شده، از قزاقستان یا ترکمنستان به بنادر دریای خزر می‌رسد، سپس با کشتی به آذربایجان منتقل و از آنجا وارد گرجستان و ترکیه شده و نهایتاً به اروپا متصل می‌شود. اهمیت این کریدور پس از جنگ اوکراین دوچندان شد، زیرا بسیاری از مسیرهای سنتی شمالی از روسیه به اروپا با محدودیت روبه‌رو شدند. اتحادیه اروپا و ترکیه به‌شدت بر توسعه این مسیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن را به‌عنوان ابزاری برای کاهش وابستگی به روسیه و ایران در ترانزیت کالا می‌دانند.

ایران در قلب 9 کریدور راهبردی ترانزیتی جهان؛ چگونه باید فرصت‌سازی کرد؟

برای ایران، این کریدور هم یک تهدید جدی و هم یک فرصت بالقوه محسوب می‌شود. تهدید از این جهت که چین و اروپا می‌توانند بدون نیاز به خاک ایران، شرق و غرب را به هم متصل کنند و جایگاه ترانزیتی تهران تضعیف شود اما فرصت از این نظر که ایران با استفاده از بنادر خزر (مانند بندر امیرآباد و انزلی) و اتصال ریلی به شبکه قفقاز می‌تواند به‌صورت مکمل به این مسیر بپیوندد.

در صورتی که ایران بتواند با دیپلماسی فعال و همکاری چندجانبه، مسیرهای فرعی را به کریدور میانی متصل کند، بخشی از بار این تجارت عظیم از طریق ایران جابه‌جا خواهد شد. در غیر این صورت، ترانس‌خزر می‌تواند به رقیبی قدرتمند برای ایران در معادلات ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه بدل شود.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
فرآیند انتخاب رشته رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد 1404 شروع شد
  فرآیند انتخاب رشته رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد 1404 شروع شد
انتخاب رشته متقاضیان رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کننده درآزمون سراسری (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) از دیروز شروع تا جمعه 21 شهریور ادامه دارد.
شهادت دکتر فلسطینی به دلیل سوء تغذیه + تصویر تلخ
  شهادت دکتر فلسطینی به دلیل سوء تغذیه + تصویر تلخ
دکتر و استاد دانشگاه عمر حرب پس از آنکه همسر و بیشتر فرزندان و 7 نوه‌اش در هدف‌گیری مستقیم اشغالگران در کشتارهای نوار غزه به شهادت رسیدند، او هم به دلیل سو تغذیه به شهادت رسید.
ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس؛ محدودیت‌های ترافیکی از 14 شهریور اجرا می‌شود
  ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس؛ محدودیت‌های ترافیکی از 14 شهریور اجرا می‌شود
رییس پلیس راه البرز از ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس در محدوده این استان خبرداد و از رانندگان خواست با احتیاط حرکت کنند.
حادثه‌ای هولناک در طبیعت؛ حمله خرس وحشی به نوجوان 16 ساله + جزییات
  حادثه‌ای هولناک در طبیعت؛ حمله خرس وحشی به نوجوان 16 ساله + جزییات
یک خرس به نوجوان 16 ساله در سبزکوه بروجن حمله کرد که با اقدام سریع به بیمارستان بروجن منتقل شد.
کاراته رده‌های پایه آسیا| نمایندگان کشورمان حریفان خود را شناختند
  کاراته رده‌های پایه آسیا| نمایندگان کشورمان حریفان خود را شناختند
بیست‌وسومین دوره رقابت‌های قهرمانی رده‌های پایه کاراته آسیا قرعه‌کشی شد و نمایندگان ایران حریفان خود را شناختند.
تنش و درگیری در تور دوچرخه‌سواری اسپانیا در اعتراض به حضور نماینده اسراییل +عکس
  تنش و درگیری در تور دوچرخه‌سواری اسپانیا در اعتراض به حضور نماینده اسراییل +عکس
رقابت‌های تور دوچرخه‌سواری «ووئلتا» اسپانیا با اعتراضاتی گسترده نسبت به حضور تیمی از نماینده رژیم صهیونیستی همراه شد.
افزایش 400 درصدی قیمت بلیت جام جهانی خبرساز شد
  افزایش 400 درصدی قیمت بلیت جام جهانی خبرساز شد
فیفا قصد دارد روند فروش بلیت‌های جام جهانی 2026 را به زودی آغاز کند.
قیمت ارز‌های دیجیتال امروز پنجشنبه 13 شهریور 1404
  قیمت ارز‌های دیجیتال امروز پنجشنبه 13 شهریور 1404
قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارز‌های دیجیتال (رمزارزها) به دلار امروز پنجشنبه 13 شهریور 1404 را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید.
لیست کشورهای مقرون‌به‌صرفه برای مهاجران منتشر شد
  لیست کشورهای مقرون‌به‌صرفه برای مهاجران منتشر شد
نتایج یک تحقیق نشان داد که ویتنام، برای پنجمین سال متوالی کم‌هزینه‌ترین کشور جهان برای مهاجران محسوب می‌شود و از بین 46 مقصد، رتبه اول را در زمینه امور مالی شخصی کسب کرده است.
پنجشنبه 13 شهریور؛ امروز چه فیلم‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود؟
  پنجشنبه 13 شهریور؛ امروز چه فیلم‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود؟
امروز شبکه‌های مختلف تلویزیون مجموعه‌ای متنوع از فیلم‌ها و برنامه‌های جذاب را برای مخاطبان خود تدارک دیده‌اند؛ از فیلم اکشن «سریع و خشن 3» گرفته تا انیمیشن «برادران شگفت‌انگیز ماریو» و مستند «در قابل حمل»،
ناهید استواری با استایلی تازه و سیگاری به لب، خارج از قاب تلویزیون
  ناهید استواری با استایلی تازه و سیگاری به لب، خارج از قاب تلویزیون
ناهید استواری، بازیگر سینما و تلویزیون تصویری کاملا متفات از شمایل تلویزیون را به اشتراک گذاشت.
15 مهر، آخرین مهلت شرکت در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان
  15 مهر، آخرین مهلت شرکت در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان
نهمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان (Young Scientists Festival) آذرماه امسال برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال ایده برای این جشنواره 15 مهرماه اعلام شده است.
  پربیننده ترین اخبار       
  «طناز طباطبایی» در 27 سالگی با لباس «رفتگری»؛ سال 1390
  قوی‌ترین شنوایی در دنیای حیوانات متعلق به کدام گونه است؟
  «تهران _ شانگهای» بلیط دوسره نظم نوین جهانی؛ گشودن پنجره شرقی فرصتها
  جدول کامل افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق شهریور 1404 را اینجا ببینید
  پیام نشست شانگهای به آمریکا: نگران باش! نظم نوین جهانی در راه است
  یکی از بزرگ‌ترین ماه‌گرفتگی‌های قرن در آسمان ایران و جهان
  شرط 2 میلیون دلاری تراکتور برای مصالحه با سپاهان در پرونده آلوز
  گزارش نیویورک‌تایمز درباره تسلیحات جدید چین
  تاکید رهبر کره شمالی به پشتیبانی از روسیه
  تصویری نادر از زنان قاجار کنار حوض و فواره اندرونی کاخ
  ریزش قیمت خودرو امروز 13 شهریور 1404 | خودرو محبوب سایپا 12 میلیون ریخت
  هشدار امارات به آمریکا درباره تصمیم جدید نتانیاهو
  بنزین سوپر با قیمت جدید به زودی عرضه می‌شود؛ تغییر قیمت بنزین معمولی در راه است؟
  قطعی عجیب گوگل و یوتیوب | آیا این قطعی مربوط به فیلترینگ است؟
  اسرار رقصنده‌های باستانی 1500 ساله که «روح مردگان» را در خود نگه می‌داشتند فاش شد
  دانه‌ای کوچک با خاصیت ضد پیری | بیماران دیابتی غافل نشوند!
  ثبت‌نام وام ویژه معلمان | وام 60 میلیونی با اقساط یک میلیونی
  آغاز لیگ برتر والیبال با حضور 14 تیم؛ بازگشت مس رفسنجان و استقلال گنبد
  پیشنهاد وسوسه‌انگیز عربستان به لواندوفسکی فاش شد
  جوان: توان بازدارندگی را به نیات سیاسی گره نزنید
© شبکه خبری رونگار 1404

All rights reserved