به نقل از وزارت صمت، محمدعلی حاجی زاده - سرپرست دفتر صنایع خودرو - این ادعا که استقبال 6 میلیون نفری از پیش فروش 74 هزار دستگاه محصول ایران خودرو، بیانگر عمق نیاز بازار است را نگاهی سطحی به موضوع دانست و افزود: این رقم قابل توجه را باید با در نظر گرفتن حذف فاکتور اساسی؛ بلوکه شدن سپرده بانکی تحلیل کرد. وی ادامه داد: با حذف نیاز به بلوکه کردن سپرده بانکی از طرف اشخاص و کاهش میزان پیش پرداخت، ثبت نام را برای طیف وسیعی از مردم حتی آنانی که قصد خرید فوری ندارند به یک فرصت کم ریسک و پر بازده تبدیل کرده است. حاجی زاده در عین حال گفت: در چنین شرایطی، طبیعی است که نه تنها مصرف کنندگان واقعی، بلکه سفته بازان و دلالان نیز به امید کسب سود آسان، در صفوف ثبت نام حاضر شوند. بنابراین، این 6 میلیون نفر نشان دهنده نیاز 6 میلیونی نیست، بلکه نشان از تقاضای سفته بازی در یک بستر اقتصادی تورمی دارد. وی یادآور شد: مدیریت وزارت صمت علی الخصوص در ایام جنگ 12 روزه و تشدید تحریم ها قابل مشاهده بود و با وجود تمامی فشارهای بین المللی و اختلال در زنجیره تأمین، وزارت صمت با تدابیری مانع از وقوع هرگونه وقفه محسوسی در خطوط تولید شد. این پایداری، نشان از تاب آوری و برنامه ریزی دقیق این وزارتخانه در شرایط بحرانی دارد. حاجی زاد واردات خودرو و استفاده از این ابزار کنترلی برای تعادل بخشی به بازار را از دیگر رویکردهای وزارت صمت در این بخش بیان کرد و گفت: وزارت صمت در کنار تمرکز بر تولید داخلی، موضوع واردات را به عنوان یک راهکار مکمل برای تعادل بخشیدن به بازار و افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده، با جدیت پیگیری کرده است و با اصلاح و ساده سازی فرآیندهای گمرکی و صدور مجوز، روند واردات خودرو شتاب قابل توجهی گرفته است. این چابک سازی، موجب شده تا خودروهای وارداتی با سرعت بیشتری به بازار عرضه شوند و از فشار قیمتی بر روی محصولات داخلی بکاهند. انتهای پیام منبع: ایسنا |